Historie

Motocykly, automobily a Mělník

 

O motorismus byl na Mělnicku vždy zájem. Vždyť už od konce roku 1924 na Mělníku fungovala odnož Autoklubu – Klub automobilistů a motocyklistů pro severozápadní Čechy. Jeho prvním předsedou byl Leopold Lobkowicz. Klubový život začínal posezením při dobrém mělnickém víně, ale brzy začaly motoristické výlety a také cesty na závody, především Zbraslav – Jíloviště. Závody se líbily a tak se rozhodli, že si je také uspořádají.

Prvním byl klubový závod motocyklů a automobilů do vrchu 21. srpna 1927. Jelo se od zámku na Pšovce, přes Okrouhlík, kolem vinice Na Svini a cíl byl kousek před vjezdem na náměstí Svobody, dnes Míru. Konkurence se sešla znamenitá. Mezi motocyklisty byl nejrychlejší známý pražský závodník Bohumil Turek s Harleyem, mezi automobilisty Ing. Josef Rezek s Mercedesem. Uznání sklidil i mělnický Antonín Materna, který byl nejrychlejším sidecaristou a vyhrál i kategorii cestovních vozů.

Druhý ročník se jel 26. srpna 1928 na stejné trati.

Mezi motocyklisty kraloval pozdější tovární jezdec Jawy Robert Uvira se strojem Gillet, mezi automobilisty dovozce vozů Bugatti Ing. Vladimír Gut. Pochopitelně s bugatkou. Ale pak už závody do vrchu začaly ztrácet přitažlivost a ke slovu se dostaly závody na okruhu.

První Mělnický okruh se jel 24. října 1937 na poměrně jednoduché trojúhelníkové trati. Absolutním vítězem se stal Jaroslav Trnka z Prahy na pětistovce Rudge. Své vítězství zopakoval o půl roku později, při druhém ročníku v neděli 22. května 1938. Další závody zmařila Mnichovský dohoda a II. světová válka.

Hlad po závodech se projevil hned po osvobození. Třetí ročník Mělnického okruhu se měl jet již 11. a 12. srpna 1945, ale v pátek večer byl zakázán.

Tak třetí ročník se jel 2. června 1946 na trati, která už doznala jen málo změn. Na 4000 m dlouhém okruhu slavil své první vítězství Jiří Peroutka s DKW 125, vyhrál i Arnold Buchta ze Želíz s pětistovkou Velocette. Absolutním vítězem se stal Jan Novotný z Prahy s motocyklem NSU 500.

Od té doby měl Mělnický okruh už své stálé místo v kalendáři a s přestávkami v letech 1948 a 1955 se na něm odjelo celkem 12 ročníků. Vítězili slavní borci, třeba Antonín Vitvar, Ladislav Štajner, Gustav Havel, František Bartoš, Jiří Koštíř, Jaromír Čížek, Zdeněk Kost, Bořivoj Sedlák a mnozí další. V roce 1952 se na startu objevily i automobily třídy do 750 ccm. Vítězem se stal Josef Schleichert s Minorem.

Největšího uznání se Mělnický okruh dočkal v roce 1954, kdy na něm byl uspořádán vůbec první závod vznikajícího mistrovství republiky. Vítězi tohoto závodu se stali Václav Parus, Jiří Koštíř a František Šťastný.

V letech 1958 a 1959 se Mělnický okruh nekonal, protože trať závodu nebyla v dobrém stavu. Naposledy na Mělnickém okruhu zabouřily motory 15. května 1960. Posledními vítězi se stali Václav Parus a dvakrát František Šťastný.

Motorismus tady ale žil dál. Byly pořádány srazy, šlapačkové soutěže, závody motokár, motocyklové soutěže a řada mělnických občanů úspěšně bojovala na závodních drahách v celé republice i v Evropě.

Věhlas Mělnického okruhu ale nedal spát členům Veteran Car klubu a tak mělnické závodění obnovili. Na okruh už nebylo pomyšlení, a tak pořádali závody do vrchu veteránů – od starého mostu na náměstí Míru. V letech 1995 až 2007 uspořádali celkem 13 ročníků těchto závodů.

No a na další kapitoly město Mělník nyní čeká.

Zdroj: Karel Březina – Mělník byl první